2022 és 2025 között 1100 elektromos autóbusz állhat forgalomba Magyarországon

Magyarország klímavédelmi elkötelezettségét a tettekben igyekszik megnyilvánítani, ennek eszköze pedig, hogy hazánkban 2022 és 2025 között 1100 elektromos autóbusz állhat majd a forgalomba. Steiner Attila klímapolitikáért felelős államtitkárral készített interjút Takács Zsolt, a Mandiner újságírója.
Milyen eredményeket értek el a Zöld busz programban?
-Magyarországon a helyi közösségi közlekedésben hozzávetőlegesen 2900 busz közlekedik, ebből a huszonötezernél nagyobb lakosú városokban majdnem 2800. Ezeknek a járműveknek a nagy része elöregedett és korszerűtlen. A Zöld busz program állami források rendelkezésre bocsátásával új, elektromos hajtású autóbuszok beszerzését támogatja. A programot egy mintaprojekt előzte meg, amely során egy-egy városban egy hónapig elektromos buszok közlekednek tesztüzemben demonstrációs céllal. 2020 szeptembere óta tíz helyszínen valósítottuk meg a mintaprojektet, még idén újabbak követik. A Zöld busz program első vonatkozó pályázatán 123 elektromos hajtású autóbusz és 4 önjáró trolibusz beszerzése valósul meg, a járművekhez töltő-infrastruktúra is tartozik. Csak ezzel majdnem megháromszorozódik az országban lévő villanybuszok száma. Nemrég 40 elektromos Mercedes-Benz eCitarót adtunk át a Volánbusznak, ezek jövőre a dél-budai agglomeráció járműparkjába kerülnek. Így a dízelhajtású típusok kibocsátotta szén-dioxidhoz képest legalább 8000 tonnával kevesebb jut a levegőbe évente, ez 115-120 ezer kifejlett lombos fa éves szén-dioxid-megkötésének felel meg. A közszolgáltatónak pedig 400 millió forinttal kevesebbe kerül az üzemanyag.
Miként alakul a villanybuszok aránya?
-2020-ban az Európai Unióban összesen beszerzett új buszok közül 6,1 százalékot tett ki az elektromos hajtásúak aránya, 2019-ben még 4,3 százalék, 2018-ban pedig csak 1,6 százalék volt. Rohamos növekedés figyelhető meg tehát a villanybuszok térnyerésében. Itthon 2019-ben a buszállomány 0,1 százaléka volt elektromos, a Zöld busz programnak köszönhetően az elöregedett dízelbuszok selejtezésével és az új elektromos típusok beszerzésével ez az arány megháromszorozódott.
Mekkora e járművek hatótávja?
-A becsült hatótáv 150 és 250 kilométer között van, amit nagyban befolyásol az akkumulátor kapacitása, a szállított utasok száma, a domborzati és környezeti viszonyok és a sofőr vezetési stílusa. A kezdeti tapasztalatok szerint a jármű energiafogyasztása körülbelül 1 kilowattóra kilométereként, ami a légkondicionáló vagy a fűtőberendezés bekapcsolása esetén 1,4-1,5 kilowattórára növekszik, így az időjárás is befolyásolhatja a hatótávot. Távolsági járatokhoz az elektromos hajtáslánc egyelőre nem alkalmas, ott valószínűleg a hidrogén-üzemanyagcellás technológia jelenthet alternatívát a dízelbuszokkal szemben.
Az elektromos buszok logisztikájában, fenntartási költségeiben is jelentkezik előny?
-Az elektromos buszok üzemeltetése jelentősen eltér a dízelekétől. A fordák, azaz a menetrendben szereplő járműfordulóterv kialakításakor az autóbusz adottságait kell figyelembe venni, és az útvonalat, az esetleges nap közbeni rátöltéseket kell megtervezni. Az üzemanyagköltség az elektromos buszoknál dízelmotoros társaikhoz képest kilométerenként átlagosan 60 forinttal alacsonyabb, ezzel sokat spórolhatnak a közszolgáltatók. A mintaprojekt tapasztalataiból kiderül, hogy egy szóló elektromos autóbusz éves szinten több mint 3 millió forint üzemanyagköltség-megtakarítást hoz a gázolajhajtásúhoz képest. Az elektromos buszoknak feltételezhetően a javítási áraik is alacsonyabbak, mint a dízelbuszokéi, hiszen kevesebb alkatrészből állnak. Az indukciós fékezésnek, az energia-visszatáplálásának köszönhetően a fékbetétek és a fékek kopása is lassabb.
Mandiner.hu
Címlapkép: MTI/Soós Lajos