
Szajkó Gábor írása
Bármikor, ha egy olyan beszélgetésben veszel részt, ahol a játékkonzolok a téma, hogy melyik is a jobb, Xbox, vagy PlayStation, esetleg Nintendo, biztos, hogy lesz egy érv a PlayStation oldalán, ami sakk mattnak tekinthető az ilyen vitákban. Ez nem más mint a Naughty Dog! Túlzás nélkül korunk legerősebb videójáték fejlesztő csapata, akik a Sony masináira készítik a legkirályabb videójátékokat, amelyek témáikban és műfajaikban eltérőek szoktak lenni, de egy valami közös bennük. Mindig azt a játékot tekintjük etalonnak és minőségi mérföldkőnek, amelyet a Naughty Dog utoljára letett az asztalra. Az Uncharted játékok az Indiana Jones filmek mintáját vették alapul és a The Last of Us Part II.-ig a legminőségibb játék címet simán viselhette. Szóval egy olyan franchiseról beszélünk, ami a saját műfajában legendának számít, és aminek a rajongó bázisa hozzá lett szoktatva a minőséghez. És akkor Mark Wahlberg és Tom Holland készítenek egy filmet amely ezt az univerzumot próbája meg egy másik platformra átültetni, mégpedig mozivászonra. Nem kis feladatra vállalkoztak “Hőseink”, lássuk, hogyan is sikerült az Uncharted film.
Erről van szó:
A fiatal Nathan Drake csaposként dolgozik New Yorkban, és hogy meglegyen a mindennapi kaland és pénz, néha kizsebeli a vendégeket. Nagyszájú, humoros, és megnyerő figura, aki kellőképpen pimasz és tökös, hogy a néző megkedvelje első pillantásra. Csak hogy ne legyen minden idilli, csatlakozik a történetbe Victor Sullivan, a régivágású szélhámos, aki egy rég elveszett kincs megtalálására szeretné elcsábítani a fiatal Nate-t. Sully kevésbé szimpi mint Nate, több idő és bemutatás kell a filmnek, hogy Viktort is megszeressük, de a végére összejön. Az említett kincs, amit Victor is keres ötmilliárdot ér, és mások is szemet vetettek rá, például Chloe Frazer, a csinos tolvaj és Moncada, aki felmenőire hivatkozva tartana igényt a kincsre.
Karakterek:
A fiatal Nathan Drake-t Tom Holland kelti életre, ami szerintem remek választás volt. Bevallom minden Uncharted játékot kijátszottam, többször is, a Lost Legacy “DLC”, és a Golden Abyss PS Vitás verzió sem maradt ki, szóval egész alaposan megismertem és megszerettem Nate humorát és lényét. Karakterében kicsit pimaszabb és zsiványabb lett Tom verziója, de nagyon jól megragadta a figurának azon pontjait ami miatt annyira közkedvelt lett Nate. A humora megvan és a kiállása is, amolyan extrán tökös Peter Parker lett a karakter. Nate a kincskeresés közben amolyan Jolly Joker, hiszen amellett, hogy jól mászik és oda is csap, ha kell, két lábon járó Wikipediaként is funkcionál. Ezen képességek legalább olyan jól jönnek a rejtvények megfejtésében, mint a pókösztön a világ megmentésében.
Ami igazán jót tesz a karakternek az az összhang, ami Mark Wahlberg, Victor Sullivanje és közte van.
Ha már Sullivan, muszáj megemlítenem, hogy a videójátékok Sullivanje sokkal elegánsabb és melegszívűbb szélhámos, mint Mark Wahlbergé, legalábbis a film többségében. Viszont a történet végére egész szimpatikus lett Ő is, ami részben a kémiának köszönhető, ami megvan Nate és Victor között. Remek forgatókönyvírói húzás volt a két karaktert úgy mozgatni, szövegeiket úgy megírni, hogy külön-külön is működjenek, de együtt legyenek igazán emlékezetesek. Mark színészi képességei korlátozottak, viszont érezhető volt, hogy igyekszik a színész, és ez többnyire elegendő is volt.
Akivel volt némi problémám az Sophia Ali Chloe-ja. Az eredeti Chloé egy kompetens és erős nő, akinek a profizmusa gyakran elengedhetetlen a kincsvadászatban, vagy diktátorok elleni küzdelemben. Nos a filmes feldolgozása elég erőtlen lett. Tom Holland és Mark Wahlberg játékában benne volt a lehetőség, hogy egy napon belőlük lesz Nate és Sully, de Sophia teljesítménye nagyon gyengécske volt ahhoz a Chloe-hoz képest, akit megismertünk és megszerettünk. Akik előzmény ismeretek nélkül csatlakoznak a történetbe, azoknak is nehezen érthető, hogy miért is van szükség Chloe-ra a kalandhoz.
Az ellenlábasok oldalán is vannak problémák, például, hogy nincsen kidolgozott ellenfél, akiktől tartania kellene hőseinknek. Antonio Banderas mint Moncada sehol sincsen az Uncharted széria korábbi főellenségeihez képest. Játéka nagyon erőltetett, gyakran túljátszott, emiatt inkább ripacskodásnak hat, mint sem színészkedésnek.
Miért jó?
A film egyik, ha nem a legnagyobb előnye az a tempója. Közel két órás játékideje ellenére egy kicsit sem unalmas. Végig robog a történet, mint egy gyorsvonat.
A karakterek remekül megírtak és jól működnek együtt, főleg a főszereplő párosunk között van meg az összhang.
Mindenki számára egyértelmű, hogy a jelenetek többségét már megvalósították PlayStation konzolokon, ami viszont hatalmas kérdőjel volt, hogy ez hogyan fog működni mozivásznon. A válasz szerencsére annyi, hogy többnyire jól. Gondolok itt leginkább a trailerekből is ismert repülőgépes jelenetre, ami dinamikájában és humorában is hűen tükrözte a játékban már átélteket.
Az ihletforrásként szolgáló játékhoz hasonlóan a filmben is több helyszínen pörgős kalandok vezetnek majd a végkifejlethez, ami telis-tele lesz egysorosokkal és lélegzetelállító akció-orgiával, melynek értékeiből az sem vesz el, hogy már láttam korábban PlayStation-ön.
A film zenei aláfestései között megbújik az eredeti Uncharted theme is, amit sajnos csak egyszer vesznek elő, pedig több jelenet alatt is el tudtam volna képzelni.
Miért nem jó?
A film alapját szolgáló videójáték olyan magasra tette a lécet még vágás és rendezés terén is, hogy azt lehetetlen lett volna megugrani, ami nyilván nem is sikerült. Gondolok itt leginkább az aukciós-rablás jelenetre, mely során egy keresztet kell hőseinknek ellopni mindenki szeme láttára. Nos ez a játékban olyan minőségben lett megvalósítva, amihez képest a film jelenetei AlieExpress-es változatnak tűnnek.
Végezetül:
Azoknak fog igazán nagyot szólni a film, akik ismerik az alapját adó sztori központú játékot, viszont azoknak is egy pörgős és izgalmas kaland lehet, akik most találkoznak először Nate-tel. Nem javasolhatom, hogy emiatt a film miatt vegyél egy kisebb vagyonért PlayStation játékkonzolt és játszd végig a kalandokat ott. A Sony masinájának megvételét amúgy is javasolnám, hiszen jóideje a történetközpontú játékai elképesztő minőséget hoznak. De, ha első körben csak egy mozijegy árát áldoznád az élményért, az Uncharted film remek ízelítő lesz, amit, ha minden igaz sorban követ majd a többi Sony exclusive játék adaptációi. Egy God of War film jöhet is.